- 23.03.2020
- Тема. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком. Розділові знаки при однорідних членах речення.
- Підручник: параграф 28, правило, вправи опрацювати усно.
- Матеріал учителя
Тестовий контроль
Установіть відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1
зі сполучниковим зв’язком
А
3 нього можна було писати
лицарів, богів, апостолів,
великих учених чи
сіятелів,— він годивсь на все.
2
з безсполучниковим зв’язком
Б
В
Чорна, непроглядна темрява
стояла кругом.
Тепле ясне сонце цілий день
висить у світлій синяві.
3
зі змішаним зв’язком
Г
Приємно тягати копиці до
стогу й ходити навколо стогів
по насінні.
-
Спишіть подані речення. Виконайте синтаксичний розбір. Накресліть схеми.
Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем.
Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все надихало молодою парубочою красою.
-
Він то повз на животі по тонких крижинах, то впирався палицею й перестрибував через водяні латки, то бігав з кінця в кінець криги, не маючи виходу.
Діти улітку складають гербарій: пелюстка ромашки й цвіт ведмежого вушка, зозулині черевички й сині лісові дзвоники...
Тестовий контроль
Установіть відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1
|
зі сполучниковим зв’язком
|
А
|
3 нього можна було писати
лицарів, богів, апостолів,
великих учених чи
сіятелів,— він годивсь на все.
|
2
|
з безсполучниковим зв’язком
|
Б
В
|
Чорна, непроглядна темрява
стояла кругом.
Тепле ясне сонце цілий день
висить у світлій синяві.
|
3
|
зі змішаним зв’язком
|
Г
|
Приємно тягати копиці до
стогу й ходити навколо стогів
по насінні.
|
Спишіть подані речення. Виконайте синтаксичний розбір. Накресліть схеми.
Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем.
Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все надихало молодою парубочою красою.
Він то повз на животі по тонких крижинах, то впирався палицею й перестрибував через водяні латки, то бігав з кінця в кінець криги, не маючи виходу.
Діти улітку складають гербарій: пелюстка ромашки й цвіт ведмежого вушка, зозулині черевички й сині лісові дзвоники...
25.03.2020 р.Тема. Речення з кількома рядами однорідних членів. Послідовність розбору простого речення ускладненого однорідними членами.
Матеріал у підручнику: параграф 29 - правило, послідовність розбору простого речення с.186.
Матеріал від учителя:
1. Презентація за вивченою темою
2. Відеоурок
ДЗ: параграф 29 - вивчити правило, усно опрацювати вправи параграфу, письмово - вправа 319.
Увага!
Фото з ДЗ пересилати на вайбер за т.0508879409 (якщо є така можливість)
06.04.2020
Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Письмовий твір-опис місцевості на основі особистих вражень у художньому стилі.
Допоміжна література (у підручнику):
1. Вправа 320 (усно)
2. Репродукція картини Сергія Брандта "Київ. Андріївський узвіз" - с. 189
3. Орієнтовний план опису вулиці - с. 189, вправа 321.
Завдання:
За планом вправи 321 скласти та записати твір-опис своєї вулиці на основі особистих вражень у художньому стилі.
Назва твору:
Письмовий твір-опис місцевості на основі особистих вражень у художньому стилі
Моя вулиця
На допомогу учневі
Зразки написання
“Моя вулиця” твір-опис у художньому стилі ви можете скомпонувати з поданих варіантів.
Твір-опис моєї вулиці
Я живу на вулиці … . Вона знаходиться у великому місті. Обабіч вулиці піднімаються ввись багатоповерхові будинки. Зовсім поруч знаходиться дитячий майданчик. Ми з радістю проводимо там свій вільний час. Біля будинків ростуть дерева, тому в теплу пору тут зелено і затишно. А ще на ній є моя рідна школа, куди я майже кожного дня ходжу на уроки. Мені подобається моя вулиця. ———————————————————————— Моя вулиця має ім’я великої людини Андрея Шептицького. Митрополит був заможним, але все своє життя допомагав бідним та знедоленим. Вулиця є центральною у моєму невеликому місті. Її окрасою є парк. У центрі стоїть пам’ятник українському генію Тарасові Шевченку. Парк є чудовим місцем для відпочинку. Зовсім поруч знаходиться дитячий майданчик. Тут завжди багато дітей. Вздовж дороги розкинулися чепурні будинки, магазини, аптека та краєзнавчий музей. Я пишаюся тим, що моя вулиця названа на честь відомої людини. ————————————————————————
Я живу на вулиці …. Вона пролягла у центрі міста. Тому по ній мчать автомобілі, а тротуарами ходить безліч людей. А ще на ній є моя рідна школа, багато магазинів, аптеки, готель. Хоч вона трохи шумна, але завжди чудово освітлена. Особливо гарна взимку на свята. Я вже звикла до моєї вулиці. ————————————————————————
Я живу на вулиці …. Моє село невелике, тому має лише одну вулицю. На ній живуть мої родичі, сусіди. Обабіч вулиці розкинулись гарно доглянуті будинки, городи з рівними грядками, садки з багатьма фруктовими деревами. У селі живуть працьовиті люди. Середина вулиці пролягає через центр, де на постаменті велично стоїть наш Великий Кобзар. Поряд розміщені три магазини, ресторан, будинок молоді. Часто можна побачити велосипедистів, адже мешканці нашого села полюбляють цей вид транспорту. По дорозі мчать машини. Я люблю своє село, свою вулицю.
Твір-опис “Моя вулиця” у художньому стилі
Я живу у місті Києві, яке було засноване ще в 5 столітті. Це найбільший індустріальний, науковий і культурний центр України. Багато вулиць, площ, проспектів у моєму місті. Всі вони мають і своє обличчя, і біографію, і славу. Я мешкаю на Оболоні, цей район вражає своїми масштабами, щедрою зеленню і чистотою. Великою магістраллю весь час їдуть машини, автобуси. Веселі трамваї видзвонюють своїми переливчастими дзвіночками. На вулиці вишикувалися розважальні центри, школи, магазини, кафе. Охайні одноповерхові будівлі чергуються з великими п’яти- і шістнадцятиповерховими будинками. Моя вулиця подобається мені завжди. Вона чарівна восени, коли дерева вбрані в різнобарвні шати. Приємно йти по опалому листю, вслухаючись у шарудіння… А взимку! Це ж казковий витвір із снігу! Весною розливається смачний аромат бруньок на тополі, березі. Влітку густа зелень дерев дає жадану прохолоду. Для мене рідна вулиця краща від усіх інших місць! Твір-опис “Моя вулиця” У кожної людини є найпам’ятніші, найдорожчі місця в житті. Для мене — це моя рідна домівка, мій дім, моя вулиця. Коли я була зовсім маленькою, мої батьки одержали квартиру в новому районі на вулиці Дружби Народів. Я вважаю, що ця назва символічна, адже саме дружба між людьми є запорукою найкращих почуттів: дружба перетікає в любов, без дружби немає вірності, з дружби починається людяність. Дванадцять років тому на місці кукурудзяного поля і колгоспних ферм «виріс» молодий житловий масив. Білі багатоповерхівки височіли над землею, ніби торкаючись хмар рогачами телеантен, і самі нагадували хмари. Я і мої ровесники зростали разом із цим районом, тут нам усе близьке і знайоме. Наша вулиця пряма і широка. Улітку тут багато зелені, адже на один бік припала лісосмуга, перетворена на затишну алею. З іншого, сонячного боку,— завжди багато квітів, проте і дерева за дванадцять років вже встигли підрости. Край вулиці виходить у поле. Із вікон верхніх поверхів відкривається чудовий краєвид — неосяжні зелені поля, які на початку літа золотяться соняшниковим сяйвом. Інший край вулиці впирається у широку автомобільну магістраль, за якою починаються приватні забудови. Хоча одноповерхові будиночки і претендують на оригінальність архітектури, я люблю багатоповерхівки. Особливо приємно дивитися на дев’ятиповерхівки з візерунками біля дахів — це будинки поліпшеного планування. Вони виділяються своєю оригінальністю. Вулиця дуже довга, а з обох її країв розташувалися «Універсами». їх спроектовано майже однаково, тому вулиця набуває своєрідного обрамлення. Для обслуговування жителів на території нашого мікрорайону заплановано необхідні громадські та державні заклади. Більшою мірою вони розташовуються на перших поверхах багатоповерхових будинків, за винятком хіба що магазинів і кафе. Кафе «Лотта» стало улюбленим місцем відпочинку молоді. А між будинками у затишних дворах розташувалися дитячі садочки та школи. В оточенні житлових будинків моя школа. Ця триповерхова споруда побудована так, що багато її вікон виходять у внутрішній дворик із клумбою посередині, на якій росте велика ялина. Перед центральним входом полум’яніють на клумбах квіти, а березова алея, яка веде до школи, створює затишок, підносить настрій. Я люблю свою вулицю будь-якої пори, але особливо восени. Це час, коли все залите золотом, яке перемежовується з багрянцем. Із вікна мого будинку добре простежується увесь мікрорайон, а легкий вітерець ранньої осені сповнює кімнату пахощами зів’ялого листя.
08.04.2020
Тема. Однорідні й неоднорідні означення.
Матеріал у підручнику:
1. Теорія - с.190-191.
2. Вправи для усного опрацювання 325-327.
Матеріал від учителя:
Завдання: виконати письмово завдання за фотоколажем.
ДЗ:
1. Вивчити правило - с.190-191.
2. Виконати письмово вправу 333.
Увага! Пишіть розбірливо й охайно. Фото робіт намагайтеся робити якісно. Усі переслані роботи перевіряються й обов'язково оцінюються.
22.04.2020Тема. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах.
1.Матеріал у підручнику:
- с.194 - правило
- усне опрацювання вправи 335.
2. Відео "Розділові знаки при узагальнених словах" (записати у зошити)
3. Віідеоурок за темою
4. Письмово - вправа 340 (з підручника)
ДЗ:
1. Вивчити правило на с.194.
2. Виконати письмово:
І варіант: вправу - 344
ІІ варіант: (високий рівень) - вправу 343
Увага! 29 квітня буде проведена контрольна робота за темою "Однорідні члени речення. Узагальнювальні слова та вставні конструкції". Ретельно підготуйтеся до роботи, бо на час виконання буде відведено 30 хв.
27.04.2020
Тема. Вставні слова та словосполучення.
1. Матеріал у підручнику - параграф 33.
2. Працюємо з теорією
3. Практична робота.
1. Вправа 381,382 - усно.
2. Вправа 386.
4. Домашнє завдання:
1. Вивчити правило параграфу 33.
2. Письмово виконати вправу 390.
3. Підготуватися до контрольної роботи за темою "Речення з однорідними членами"
Увага! Для 8А класу контрольна робота буде на блозі виставлена
29 квітня о 12.00год (за розкладом 5-й урок).
Термін роботи - 30 хв
До 12.45 год ви повинні переслати вчителю фото своєї роботи.
За пізніше переслані роботи оцінка буде знижуватися.
На головній сторінці блогу з'явиться сторінка
"Контрольні роботи 8А, Б класи".
Там ви знайдете нову КР.
Увага! Для 8Б класу контрольна робота буде на блозі виставлена
29 квітня о 12.45год (за розкладом 6-й урок).
Термін роботи - 30 хв
До 13.30 год ви повинні переслати вчителю фото своєї роботи.
За пізніше переслані роботи оцінка буде знижуватися.
На головній сторінці блогу з'явиться сторінка
"Контрольні роботи 8А, Б класи".
Там ви знайдете нову КР.
04.05.2020
Тема. Поняття про відокремлення. Відокремлені й невідокремлені означення, способи їх вираження.
Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
Відокремлення в синтаксисі – це смислове та інтонаційне виділення другорядних членів речення для надання їм порівняно з іншими другорядними членами граматичної і смислової ваги. Відокремлення – це розумово-мовленнєвий процес своєрідного виділення чогось важливого з-поміж того, що є в реченні, виділення інтонаційне, ритміко- мелодійне, паузуальне (однією чи двома паузами) одного чи кількох членів речення в простому реченні, його напівпредикативної частини, значно рідше – кількох таких частин.
Найчастіше відокремлюються «компоненти з означувальною в широкому розумінні слова функцією – означення, прикладки, обставини».
- Сьогодні на уроці ми розберемо приклади відокремлення означень, з'ясуємо, які означення не відокремлюються.
Проблемне завдання
Найчастіше відокремлюються «компоненти з означувальною в широкому розумінні слова функцією – означення, прикладки, обставини».
- Сьогодні на уроці ми розберемо приклади відокремлення означень, з'ясуємо, які означення не відокремлюються.
Проблемне завдання
— Простежте, за яких умов узгоджене означення відокремлюється, а за яких —не відокремлюється.
Сформулюйте правила відокремлення у реченні узгоджених означень.
1. Стоптана копитами коней дорога проходила ліворуч.
2. Дорога, стоптана копитами коней, проходила ліворуч.
3. Стоптана копитами коней, ліворуч проходила дорога.
4. Дорога стоптана копитами коней, вона проходила ліворуч.
Висновки:
Означення відокремлюється, якщо:
1) відноситься до особового займенника;
2) стоїть після означуваного слова і є:
а) поширеним узгодженим;
б) складається з двох чи більше непоширених узгоджених однорідних означень;
3) стоїть перед означуваним словом і має додаткове обставинне значення;
4) виражене іменником у непрямому відмінку і стоїть поряд з узгодженим означенням.
Привітна, вона всім подобалась.
Дорога, вкрита снігом, виблискувала проти сонця.
Дорога, рівна й широка, пролягла серед поля.
Знесилений, хлопчик зупинився.
Дівчина, висока, струнка, з карими очима, поспішала до нас.
Спосіб відокремлення
- В усному мовленні відокремлені означення виділяються інтонацією, а на письмі - комами (деколи - тире).
Розділові знаки
- На письмі відокремлені означення, як правило, виділяються комами. Якщо відокремлене означення має виразне експресивне значення, воно може виділятися за допомогою тире.
Висновки
1. Відокремлені члени речення виділяються за смислом та інтонацією, набуваючи при цьому більшої самостійності у складі речення. Загальною умовою відокремлення членів речення є їхнє велике змістове навантаження.
2. Відокремленими можуть бути поширені та непоширені, узгоджені та неузгоджені означення. Їх відокремлення залежить від місця в реченні щодо означуваного слова, змістового навантаження та ін.
Відеопояснення
1. Відокремлені члени речення виділяються за смислом та інтонацією, набуваючи при цьому більшої самостійності у складі речення. Загальною умовою відокремлення членів речення є їхнє велике змістове навантаження.
2. Відокремленими можуть бути поширені та непоширені, узгоджені та неузгоджені означення. Їх відокремлення залежить від місця в реченні щодо означуваного слова, змістового навантаження та ін.
Відеопояснення
Матеріал у підручнику
1. Правило - параграф 34.
2. Усно - вправа 398.
Практична робота:
1. Усне опрацювання - вправи 400, 408.
2. Письмово - вправа 399.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило (параграф 34)
2. Виконати письмово вправу 410
3. Підготуватися до контрольного твору- оповідання з обрамленням від почутого.
(повторіть структуру твору-оповідання, стилі та типи мовлення)
06.05.2020
Тема. Контрольний твір-оповідання на основі почутого з обрамленням.
Вступне слово
- Сьогодні ми пиемо твір-оповідання з обрамленням. Сподіваюсь, що ви повторили особливості написання творів, згадали композицію, стилі та типи мовлення.
Визначимося з основними поняттями, що допоможуть вам написати твір.
1. Оповідання — невеликий за обсягом розповідний твір про одну або кілька подій у житті персонажа, що відіграють важливу роль у його долі.
Особливості оповідання:
♦ зображення переважно однієї події з життя головного героя;Особливості оповідання:
♦ розповідна форма викладу;
♦ нетривалість дії;
♦ невелика кількість дійових осіб;
♦ стислість викладу художнього матеріалу;
♦ невеликий обсяг.
Відмінності між оповіданням та розповіддю:
- оповідання — це один з видів розповіді;
- у подіях, що становлять сюжет оповідання, можна виділити зав'язку, кульмінацію та розв'язку, чого немає у творі-розповіді, де йдеться про якийсь цікавий випадок;
- на відміну від розповіді, в оповіданні чітко простежуються певні думки, ідеї, висловлюється ставлення автора до зображуваних подій;
- в оповіданні поєднуються різні типи мовлення (розповідь, опис, роздум), часто є діалоги;
- пишуться оповідання тільки в художньому стилі.
2. Обрамлення — такий композиційний прийом, за якого сюжетний твір включається в розповідь, немов у рамку, яка безпосереднього зв'язку з розвитком сюжету не має.
Обрамлення у тексті може:
- характеризувати (за подібністю чи контрастом) обставини, в яких відбувається дія;
- містити авторські роздуми про героїв;
- створювати фон розповіді.
- характеризувати (за подібністю чи контрастом) обставини, в яких відбувається дія;
- містити авторські роздуми про героїв;
- створювати фон розповіді.
Зауважте!
* Обрамлення повинно доповнювати сюжет, давати додаткову інформацію для роздумів,
* Зверніть увагу на те, що події в обрамленні менш важливі, ніж в основній частині.
* Не варто переобтяжувати оповідання зайвими подробицями.
* Не забувайте, що в художньому творі, крім правди життєвої, є ще правда художня, сказана автором, аби надати зображуваному найбільшої достовірності, поглибити його смисл. Подумайте, які вчинки героїв, події чи художні деталі можна домислити.
Зразок тексту - оповідання з обрамленням
* Обрамлення повинно доповнювати сюжет, давати додаткову інформацію для роздумів,
* Зверніть увагу на те, що події в обрамленні менш важливі, ніж в основній частині.
* Не варто переобтяжувати оповідання зайвими подробицями.
* Не забувайте, що в художньому творі, крім правди життєвої, є ще правда художня, сказана автором, аби надати зображуваному найбільшої достовірності, поглибити його смисл. Подумайте, які вчинки героїв, події чи художні деталі можна домислити.
Зразок тексту - оповідання з обрамленням
Текст №1
Нараз згадав гомінке обійстя баби Ґандзі, що розкинулося в самісінькому центрі села. По неділях і святах ми біля бабиної хати завжди збирались на сходини.
Жила баба Ґандзя самотньо. Син мешкав у Києві, приїздив рідко.
Довгими осінніми та зимовими вечорами їй не сиділось вдома: почергово ходила то до одного, то до іншого сусіди. Переповівши новини, бабця збиралась додому, але я крадькома торкав її теплу руку, нашіптував: "Казочку якусь розкажіть..."
Одну з тих казок я пам'ятаю й досі...
Жила баба Ґандзя самотньо. Син мешкав у Києві, приїздив рідко.
Довгими осінніми та зимовими вечорами їй не сиділось вдома: почергово ходила то до одного, то до іншого сусіди. Переповівши новини, бабця збиралась додому, але я крадькома торкав її теплу руку, нашіптував: "Казочку якусь розкажіть..."
Одну з тих казок я пам'ятаю й досі...
(Обрамлення.)
* * *
Начебто в тутешньому великоліському бору з'явився ведмідь. Зла він людям не чинив, але й нікого не допускав у свої володіння — боявся, щоб селяни не дерли диких бджіл, бо й самому хотілось бортнього меду. Одного разу, пересиливши страх, до лісу вимандрував сільський свинопас. Забравшись на галявину, зарослу дорідними суницями, заповзявся збирати смаковиті ягоди. Аж тут зачувся шурхіт сухостою, — підняв голову й сторопів: прямісінько на нього чалапав волохатий володар нетрів. Нараз свинопас сикнувся утікати, але було пізно — клишоногий стояв поруч, простягуючи дебеле лапище. Глянув чоловік на нього й відсахнувся — в опухлій і закривавленій долоні стирчала розкарякувата скабка. Зрозумівши, в чому річ, свинопас витяг деревину, і ведмідь пішов геть. Як козубок наповнився ягодами, біля нього знову з'явився клишоногий, тримаючи в лапах стиглий щільник меду. Так ведмідь віддячив чоловікові за його ласку...(Сюжет)
* * *
Причастивши казкою, бабуся йшла додому. Я вилазив на піч, але довго не міг заснути. В уяві поставали герої бабиних легенд і переказів.
(Обрамлення.)
(За В. Скуратівським).
Текст №2
Сімейна реліквія
Одного спекотного дня бабуся Катя поверталася з магазину. Несла великі пакунки з продуктами. Втомившись, присіла на лавку і поглядом ковзнула по траві. Їй здалося, що серед густої зелені щось зблиснуло. Приглянувшись, вона помітила старий натільний хрестик. Поклавши на долоню, прикипіла до нього поглядом. Серце затіпалось, мов пташка в клітці: точнісінько такий старий срібний хрестик був у неї... (Обрамлення)
Катруся міцно тулила хрестик до грудей. Це — дорогоцінний подарунок мами. Скільки разів рятував він ї від різних напастей. Завжди пам'ятала матусину пересторогу: нізащо, нікому й ніколи хрестик не віддавати.
У буремному сорок третьому році голод сильно докучав сім'ї. В хаті — ні скоринки хліба. Голодні очі дітей наштовхнули Катю на гріховну думку: обміняти хрестик на хліб.
Зранку, затуливши хрестик міцно в долоні, пошкандибала вона у найближче село, бо серед своїх не зважилася пропонувати такий обмін.
Паленіючи від сорому, постукала в перше вікно. З хатини вийшла немолода господиня. Побачивши на долоні срібний хрестик, все зрозуміла. Через кілька хвилин незнайома винесла Каті хлібину, але хрестик не взяла... (Сюжет)
Бабуся відкрила очі. Навколо гомоніло літо. Повільно підвівшись, почимчикувала додому... На лавці виблискував старий срібний хрестик. Чи візьме його хтось?..(Обрамлення)
Катруся міцно тулила хрестик до грудей. Це — дорогоцінний подарунок мами. Скільки разів рятував він ї від різних напастей. Завжди пам'ятала матусину пересторогу: нізащо, нікому й ніколи хрестик не віддавати.
У буремному сорок третьому році голод сильно докучав сім'ї. В хаті — ні скоринки хліба. Голодні очі дітей наштовхнули Катю на гріховну думку: обміняти хрестик на хліб.
Зранку, затуливши хрестик міцно в долоні, пошкандибала вона у найближче село, бо серед своїх не зважилася пропонувати такий обмін.
Паленіючи від сорому, постукала в перше вікно. З хатини вийшла немолода господиня. Побачивши на долоні срібний хрестик, все зрозуміла. Через кілька хвилин незнайома винесла Каті хлібину, але хрестик не взяла... (Сюжет)
Бабуся відкрила очі. Навколо гомоніло літо. Повільно підвівшись, почимчикувала додому... На лавці виблискував старий срібний хрестик. Чи візьме його хтось?..(Обрамлення)
Текст №3
Незабутня казка
Мій брат — великий непослух. Страшенно вередує і гасає без тями. Мама часто йому пробачає, приказуючи: "Школа навчить його і розуму, і дисципліни."
Якось Андрійко біг через подвір'я, зачепився ногою за невеликий камінець і розбив коліно. Я швидко підійшов, взяв його на руки та почав заспокоювати. Натомість він став гамселити мене руками. Надійшла бабуся, взяла онука на руки, притулила до себе і розважливо почала свою казку...(Обрамлення)
Якось Андрійко біг через подвір'я, зачепився ногою за невеликий камінець і розбив коліно. Я швидко підійшов, взяв його на руки та почав заспокоювати. Натомість він став гамселити мене руками. Надійшла бабуся, взяла онука на руки, притулила до себе і розважливо почала свою казку...(Обрамлення)
* * *
(Сюжет відсутній)
* * *
... Андрійко витер сльози, подивився на бабусю, підійшов до мене і дав цукерку. Мабуть, зрозумів, що за ласку треба віддячити.(Обрамлення)
Завдання (на вибір):
1. Придумайте інше обрамлення до поданого сюжету і запишіть.
Підберіть заголовок.(Текст №1)
2. Напишіть своє оповідання за поданим обрамленням (Текст №3)
Не забудьте! Ваші твори повинні містити всі частини:обрамлення, сюжет, обрамлення.
Увага! Роботи переслати до 11.05.2020р.
13.05.2020
8А - 12.00-12.30 год
8Б - 12.45-13.30 год
Тема. Семестрова контрольна робота. Диктант.
Посилання: перейдіть на сторінку "Контрольні роботи 8А, 8Б класи"
18.05.2020
Тема. Відокремлені прикладки.
Матеріал у підручнику:
1. Вправа 412, 413 (усно)
2. Правило у параграфі 35.
Відеопояснення
Практична робота:
1. Вправи 414, 416 - усно.
2. Вправи 415, 419 - письмово.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило (параграф 35)
2. Виконати вправу 420.
20.05.2020
Тема. Відокремлені обставини, способи їх вираження.
Вступне слово вчителя
Перш за все згадаємо визначення, який член речення називається обставиною.
Отже, обставиною називають такий другорядний член речення, який відповідає на питання де? коли? куди? звідки? як? чому? навіщо?, а також позначає час, місце і тому подібне. Як правило, обставини виражаються прислівниками або іменниками, які мають непрямі відмінки.
Наприклад: Хлопець проїхав здалеку. Додому ми вирішили йти пішки. Кіт на лавці звернувся клубочком. Тарасик зблід зі страху. Дем’ян вирішив провідати хворого друга.
Які члени речення називаються відокремленими обставинами?
А от обставини, які виділяються для підсилення їх смислової ролі, носять назву відокремлених.
Слід також запам’ятати, що у вимові відокремлені обставини виділяються інтонацією, а на письмі — комами. Відокремлені обставини в реченні можуть стояти в різних місцях і пояснювати дієслово-присудок. Якщо відокремлені обставини розглядати за будовою, то вони можуть бути поширеними та непоширеними.
Розділові знаки при написанні відокремлених обставин
Зазвичай на письмі комами виділяються відокремлені обставини, які виражаються:
• одиничними дієприслівниками;
Наприклад: Біжучи на урок, Юрко впав та обдер коліна.
• дієприслівниковими зворотами;
Наприклад: При вході до школи, Гната чекали, юрмлячись край стежки, однолітки.
• іменниками з прийменниками.
Наприклад: Незважаючи на пізню годину, Іванко зателефонував другові.
• Крім того, можуть відокремлюватися такі обставини, які починаються зі слів: внаслідок, на відміну, всупереч, залежно від, особливо та інші.
Наприклад: За браком часу, Марійка декілька справ намагалася виконати одночасно. Завдяки гарній підготовці Мишко здав екзамен на відмінно. На випадок зміни погоди, ми тепло вдяглися і взяли парасольку. За відсутності достовірної інформації породжувалися будь-які чутки.
На письмі не відокремлюється комами такі обставини:
• По-перше, до таких обставин належать ті, які виражені дієприслівниковим зворотом, що належать до фразеологічного типу.
Наприклад: Батько працював покладаючи рук. Схвильований хлопчик почав говорити не переводячи духу.
• По-друге, до них відноситься обставина, яка виражена дієприслівниковим зворотом, в якому на початку стоїть підсилювальна частка ї чи й.
Наприклад: Оленка переказала зміст казки і не перечитуючи її вдруге.
• По-третє, обставина, яка виступає дієприслівниковим зворотом, пов’язаним з дієсловом-присудком.
Наприклад: Денис грався лежачи в ліжку.
• Вчетверте, до таких обставин відносяться дієприслівникові звороти, які виступають в ролі однорідних з іншими невідокремленими членами речення.
Наприклад: Марійка стояла непорушно й незводячи очей з подарованої ляльки.
І нарешті, не виділяється на письмі комами, такий дієприслівниковий зворот, який утворився завдяки дієприслівнику і сполучному слову, та належить до підрядного речення.
Наприклад: Це якраз та вистава, побачивши яку одержиш насолоду.
Відеопояснення
Матеріал у підручнику:
1. Правило - параграф 36.
2. Усно - вправи 422, 423.
Практична робота:
1. Вправи 425, 426 - усно.
2. Вправа 424 - письмово.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило.
2. Виконати вправу 427.
25.05.2020
Тема. Відокремлені додатки.
Відокремлені додатки
На відміну від означень і обставин, додатки відокремлюються досить рідко. Їхнє відокремлення залежить від смислового навантаження. Відокремлюються насамперед додатки, які вводяться до речення за допомогою слів крім, окрім, опріч, зокрема, замість, за винятком, на відміну від, навіть. Вони виступають з іменником у родовому відмінку. Ці додатки виражають насамперед значення виключення, виділення або заміщення і перебувають у тісному зв’язку з невідокремленими додатками у реченні або з дієсловом-присудком (А я не знаю нічого ніжного, окрім берези (Леся Українка)).
Усередині речення відокремлені додатки з обох боків відокремлюються комами (Всі, за винятком Бойчука, здивовано дивилися на свого шкіпера (М. Тараненко).
Деякі відокремлені додатки з прийменником замість не відокремлюються і на письмі комами не виділяються. Це буває у випадках, коли додаток з цим прийменником не означає предмет вибору серед інших, а вжитий у значенні заміщення чогось іншого (Замість відповіді мати голосно сміється). У таких випадках прийменник замість можна замінити прийменником за (Іду в подорож замість брата) або й весь додаток замінити конструкцією з часткою не (Замість квітів біля школи посадили декоративні кущі. — Не квіти посадили біля школи, а декоративні кущі).
Опорна схема

Матеріал у підручнику
1. Правило - параграф 37.
2. Вправи для опрацювання 439-441.
Домашнє завдання
1. Вивчити правило.
2. Виконати вправу 445.
27.05.2020
Тема. Відокремлені уточнювальні члени речення.
Другорядні члени речення, які для підсилення їхньої смислової ролі виділяються в усному мовленні інтонацією й паузами, а на письмі – відповідними розділовими знаками, називаються відокремленими: На відстані метра від мене на вікні сиділо галченя, майже доросле. (О.Копиленко.)
Відокремлені уточнювальні члени речення
Відокремлений уточнювальний член речення конкретизує зміст однойменного попереднього члена, звужуючи або обмежуючи його значення. Уточнювальні члени відповідають на питання а де саме? а коли саме? а як саме? а який саме? а що саме? і под. (внизу, біля підніжжя гори; вчора, о першій годині; темний, аж чорний).
Але за уточнювальні не слід сприймати такі члени речення, які пов’язані з однойменними членами підрядним або опосередкованим зв’язком.
Відокремлені уточнювальні члени речення в усній мові виділяються паузами та зміною інтонації, а на письмі — парними комами, рідше — парними тире.
Найчастіше уточнювальними бувають обставини місця, часу, а іноді — й обставини способу дії, означення, присудок, підмет, додаток.
1. [звідки?] Згори, [а звідки саме?] з міста, текли до води запахи вечірніх лип. (Ю. Яновський.)
2. [коли?] Рано, [а коли саме?] за холоду, з росою добре жати. (І. Франко.)
3. Данилко [як?] радо, [а як саме?] з підскоком, біг до сусідів. (Петро Панч.)
4. Над оболонню висять низько [які?] білі, [а які саме білі?] аж прозорі, хмари. (І. Нечуй-Левицький.)
5. Під синім склепінням високого неба розкинувся [який?] широкий, [а який саме широкий?] аж до самого обрію, степ. (Ю. Бедзик.)
1. [звідки?] Згори, [а звідки саме?] з міста, текли до води запахи вечірніх лип. (Ю. Яновський.)
2. [коли?] Рано, [а коли саме?] за холоду, з росою добре жати. (І. Франко.)
3. Данилко [як?] радо, [а як саме?] з підскоком, біг до сусідів. (Петро Панч.)
4. Над оболонню висять низько [які?] білі, [а які саме білі?] аж прозорі, хмари. (І. Нечуй-Левицький.)
5. Під синім склепінням високого неба розкинувся [який?] широкий, [а який саме широкий?] аж до самого обрію, степ. (Ю. Бедзик.)
Іноді виділення тих чи інших членів речення як уточнювальних залежить від того, який зміст вкладає автор у своє висловлювання. Відповідно до цього й вимовляються вони з різною інтонацією.
1. [де?] Там, [а де саме?] далеко, [а де саме далеко?] на Вкраїні, сяє сонечко ясне. (П. Грабовський.) — [де?] Там далеко під горами смужкою блищить Дніпро. (І. Нечуй-Левицький.)
2. [де?] У нас, [а де саме?] на Волині, найбільші й, мабуть, наймальовничіші озера. — Мені здається, що пейзажі [де?] в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі. (Ю. Яновський.)
1. [де?] Там, [а де саме?] далеко, [а де саме далеко?] на Вкраїні, сяє сонечко ясне. (П. Грабовський.) — [де?] Там далеко під горами смужкою блищить Дніпро. (І. Нечуй-Левицький.)
2. [де?] У нас, [а де саме?] на Волині, найбільші й, мабуть, наймальовничіші озера. — Мені здається, що пейзажі [де?] в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі. (Ю. Яновський.)
Відокремлені уточнювальні члени речення можуть вводитися в речення також за допомогою слів тобто, цебто, або (=тобто), чи (=тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що, причому, мабуть. Такі слова від уточнювальних членів речення комою не відділяються.
1. Щастя [кого?] художника, [а кого саме?] зокрема письменника, невіддільне від щастя його народу. (П. Воронько.)
2. [хто?] Більшість, [а хто саме?] особливо молодь, вбачали в поїздці до Морниці веселу розвагу. (І. Вільде.)
1. Щастя [кого?] художника, [а кого саме?] зокрема письменника, невіддільне від щастя його народу. (П. Воронько.)
2. [хто?] Більшість, [а хто саме?] особливо молодь, вбачали в поїздці до Морниці веселу розвагу. (І. Вільде.)
Наприклад: Сьогодні в Україні 10,8 мільйона гектарів лісу, або 15,6 відсотка території України (З газети). Через вузький пересип скрізь були покопані єрики, себто канави (І. Нечуй-Левицький). Що ж до того, як нам надалі ділитися, то я прохав би Вас деякий час не вносити зміни, себто ділитися пополовині (М. Коцюбинський). Були тут старі й літні люди, та найбільше юрмилося молоді, особливо школярів (1. Цюпа). Хлопець досить успішно склав екзамени з усіх предметів, у тому числі з української мови (Григорій Тютюнник). Він полюбляв, щоб до Волі приходили гості, зокрема Рада й Аліна (Ю. Яновський). Націю творять сукупно всі, навіть лиходії (К). Мушкетик)
Матеріал у підручнику:
1. Правило - параграф 38.
2. Вправи для усного опрацювання - 446-454.
Комментариев нет:
Отправить комментарий