23.03.2020
Тема. Словосполучення. Головне й залежне слово в словосполученні.
Підручник: параграф 47, вивчити правило, вправи опрацювати усно.
Матеріал учителя
Тест-контроль за вивченою темою
24.03.2020
Тема. Речення. Граматична основа речення.
Підручник: параграф 48, с.142-143.
Матеріал від учителя:
(ДЗ із презентації не виконуємо)
Тестові питання для самоперевірки
Речення, його граматична основа
- Закінчіть речення
Речення – це …
Граматична основа – це…
- Вставте пропущені слова.
Підмет – … член речення, що означає … і відповідає на питання …
Присудок – … член речення, що означає … і відповідає на питання …
- Визначте правильність поданого твердження:
Речення, граматична основа яких складається з підмета і присудка, називаються односкладними.
а) так; б) ні.
4. Укажіть речення, у якому граматична основа виражена підметом і присудком.
а) Від користі серце кам’яніє.
б) Старого лиса не виведеш із лісу.
в) Утихло кругом.
г) Залило водою руки.
Додатковий матеріал : https://learning.ua/mova/piatyi-klas/vyznachaiemo-hramatychnu-osnovu-rechennia
ДЗ: вивчити правило на с.142-143, опрацювати усно вправи, потренуватися підкреслювати граматичну основу в реченнях вправи 379 у зошитах.
26.03.2020 р
Тема. Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Підручник: параграф 49 - вивчити правило, усно опрацювати вправи параграфу.
Матеріал з теорії
ДЗ: 1. Вивчити правила на с.146
2. Письмово виконати
вправу 391 (2-ге завдання)
вправу 392
Увага! По можливості фото ДЗ пересилати на вайбер за номером 0508879409 (стосується кожного завдання з
української мови й літератури)
06.04.2020
Тема. Другорядні члени речення. Додаток.
(1. Матеріал у підручнику: с.150 - вправа 401 усно, правило - визначення додатка.
2. Повторюємо:
Непрямі відмінки
Р.в - кого? чого?
Д.в -кому? чому?
З.в - кого? що?
О.в - ким? чим?
М.в - на кому? на чому?
3. Відеоурок
В класній роботі із відео у виконати письмово
вправу із самостійної роботи.
ДЗ: вивчити правило у підручнику на с.150, виконати письмово вправу 403.
(Фото класної та домашньої роботи по можливості надіслати на вайбер)
07.04.2020
Тема. Другорядні члени речення. Додаток. (закріплення)
Матеріал для опрацювання:
1. Перегляньте відео, усно опрацювавши подані завдання.
2. Вправу - конструктор виконайте письмово.
3. Повторіть правило, вивчене на попередньому уроці.
1. Перегляньте відео, усно опрацювавши подані завдання.
2. Вправу - конструктор виконайте письмово.
3. Повторіть правило, вивчене на попередньому уроці.
ДЗ: 1. Повторіть правило на с.150.
2. Виконайте письмово вправу 406.
09.04.2020Тема. Другорядні члени речення. Означення. Способи вираження означення. Стилістична роль означень у художньому мовленні. (2 уроки)
Матеріал у підручнику:
1. Усне опрацювання вправи 407.
2. Правило на с.152.
3. Письмово вправа 408.
Теорія
Завдання:
1. Виконати вправи з відео у зошиті.
2. Вивчити правило на с.152.
Увага! Нагадую, що роботи треба пересилати після кожного заняття. Таким чином вчитель бачить, що учень працює дистанційно систематично.А це впливатиме на оцінювання.
21.04.2020Тема. Другорядні члени речення. Обставина.
Матеріал із підручника:
1. Розглянути усно вправу 416.
2. Прочитати правило на с.155.
3. Практично опрацювати вправу 417.
Матеріал від учителя
1. Робота з правилом.
2. Практичні завдання
3. Усне опрацювання вправ із підручника (впр.418, 419)
ДЗ:
1. с.155 - вивчити правило.
2. Письмово виконати вправу 424.
Увага! 23 квітня буде проведена контрольна робота за темою "Головні та другорядні члени речення". Повторіть матеріал у підручнику на с.138-157, перегляньте тести на с.158.
Ретельно підготуйтеся до роботи, бо на час виконання буде відведено 30 хв.
Важливо! Контрольна робота на блозі буде виставлена за розкладом (4-й урок - 9.55год). Переслані виконані роботи до 11год будуть враховуватися як вчасно здані. Оцінка за пізніше здані роботи буде знижена.
23.04.2020
Тема 1. Контрольна робота
"Головні та другорядні члени речення"
Посилання:
1. Зайдіть на головну сторінку блогу.
1. Зайдіть на головну сторінку блогу.
2. Виберіть сторінку "Контрольні роботи 5Б клас"
3. Відкрийте цю сторінку. Там знаходиться контрольна робота та інструктаж до виконання.
Не забудьте переслати фото виконаної роботи
до 11 години.
Тема 2. Речення з однорідними членами
(без сполучників та зі сполучниками а, але, і).
Кома між однорідними членами.
1. Слово вчителя
- Сьогодні ми починаємо вивчати новий тематичний блок "Однорідні члени речення".
Ми познайомимося з однорідними членами речення, узагальнювальними словами, звертаннями, вставними словами. Навчимося правильно інтонувати речення, ставити розділові знаки. По завершенню теми буде проведена контрольна робота.
2. Вивчення нового матеріалу.
с.159- робота з правилом
- Прочитайте правило про однорідні члени речення. Зверніть увагу, що однорідні члени речення відповідають на одне питання, відносяться до одного слова та є одним і тим же членом речення.
Запам’ятаймо!
Однорідними можуть бути підмет, присудок і другорядні члени речення. Однорідні члени речення вимовляють з перелічувальною інтонацією.
Наприклад: Під березами росли сироїжки, грузді, лисички.
Веселка утворюється, міниться, виграє барвами.
У городі бабуся садила картоплю, капусту, огірки, квасолю. Вранці, удень і ввечері чути пташині серенади в парках.
Відеопояснення
3. Закріплення вивченого
Робота за підручником.
1. Опрацювати правило на с.159- 160
2. Виконати письмово вправу 429.
4. Домашнє завдання:
1. Вивчити правило на с.159.
2. Письмово виконати вправу 433
27.04. 2020р
Тема. Речення з однорідними членами
(без сполучників та зі сполучниками а, але, і).
Кома між однорідними членами (закріплення)
1. Повторимо вивчене (у зошиті відповісти на тестові питання
Однорідні члени речення
Тестові завдання
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Однорідні члени речення можуть виконувати функцію:
А) Головних членів речення;
Б) Означень;
В) Будь-яких членів речення.
2. Яким типом зв’язку можуть з’єднуватись однорідні члени речення?
А) Сполучниковим, сурядним, безсполучниковим.
Б) Підрядним, сполучниковим, змішаним.
В)Сполучниковим, безсполучниковим, змішаним.
ної сили.
3.Знайти рядки, у яких сполучення слів не є однорідними.
А) Блакитний вересневий день шумів шовковими травами.
Б) Не хлібом єдиним,а творчості дивом, а криком дитини існує людина.
В)Матуся прокинулася ні світ ні зоря та й заходилася поратися по господарству.
Г)З-за обрію вставало червоне сонце й радісно вітало землю.
2. Згадаємо ознаки однорідних членів речення
3. Практична робота
1. Виконати усно вправу 434 (виразне читання)
2. Виконати письмово вправу 435
Домашнє завдання:
1. Повторити правило.
2. Виконати вправу 430.
28.04.2020
Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при однорідних членах речення.
Слово вчителя
Узагальнювальне слово при однорідних членах речення.
Двокрапка й тире при узагальню вальних словах
У реченнях з однорідними членами можуть бути узагальнювальні слова. Узагальнювальне слово своїм значенням охоплює всі однорідні члени в реченні і є завжди таким же членом речення: Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й деякими іншими домашніми речами.
Узагальнювальне слово може стояти перед однорідними членами речення або після них: І все поволі зникає: море, стелі, земля. На вершечку стрілецької гори, на горах і долинах — скрізь уже запанувала тиша.
Узагальнювальне слово виражається різними частинами мови, але найчастіше — займенником, іменником, прислівником: Усе навколо: дерева, птахи, люди — сповнене весняної, пружної, нестримної сили. З хати виходять люди: і дівчата, і молодиці, і чоловіки. На річці, в лісі, на полі — усюди німа тиша.
Найчастіше узагальнювальними словами виступають означальні та заперечні займенники: все, всі, кожний, всякий, ніхто тощо і прислівники місця та часу: скрізь, кругом, навкруги, всюди, ніде, завжди, ніколи: Папери були скрізь: і на столі, і на полицях, і навіть стіни були обліплені ними. Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то у вимові робиться пауза, а після узагальнювального слова ставиться двокрапка: Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі.
Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним у вимові робиться пауза, а на письмі ставиться тире: Кожен кущик, горбок, долина, стежечка — все це йому знайоме.
Якщо однорідні члени речення йдуть за узагальнювальним словом і не закінчують речення, то перед ними ставиться двокрапка, а після них тире: І все: і штурмуюче море, і голубіюче небо, і далекі, ледь окреслені хмари — пройняте легеньким серпанком рухливого.
Якщо при узагальнювальному слові є слова а саме, як-от, наприклад, то перед ними ставиться кома, а після них — двокрапка: Усяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок — можна було викосити косою з трав або впіймати.
Матеріал у підручнику
1. Вправа 436 - усне опрацювання.
2. Правило на с.162-163.
Відеопояснення
Практична робота (з підручника)
1. Усно - 438 вправа.
2. Письмово - 439 вправа.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило на с.162-163.
2. Виконати письмово вправу 447.
Увага! Ще не всі учні здали контрольну роботу. Поспішіть виправитись.
30.04.2020
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Контрольний докладний переказ твору розповідного характеру з елементами роздуму. (2 уроки)
Слово вчителя
- Сьогодні ми з вами будемо вчитися писати докладний переказ. Спочатку з'ясуємо, що ж таке докладний переказ.
Докладний переказ - це повне, послідовне, близьке до тексту передавання змісту почутого або прочитаного.
- Сьогодні ми будемо переказувати письмово текст "Історія книжки", який знаходиться у підручнику на с.166 (вправа 448).
Пропоную вам пам'ятку, яка допоможе у написанні переказу.
Пам'ятка
Підготовка переказу близько до тексту
1. Уважно прочитай текст. (с.166, вправа 448)
2. Визнач тему та головну думку прочитаного.
(Тема: про кого або про що розповідається в тексті.
Головна думка: чому нас навчає цей текст)
3. Склади план. (запропоновано вчителем)
4. З кожної смислової частини ( по кожному пункту плану) вибери все найважливіше та найцікавіше.
5. Перевір за текстом чи не пропущено щось важливе.
6. Спробуй запам’ятати вибрані фрагменти тексту, по-можливості зберігаючи особливості мови.
7. Повправляйся в усному переказі, користуючись планом. (декілька разів перекажи тект)
8. За необхідності внеси корективи.
Звертаю вашу увагу на те, що потрібно декілька разів прочитати текст, щоб якісно написати переказ. Крім того, у докладному переказі залишають найголовніші відомості, а несуттєві відхилення можна не зазначати. Пам'ятайте, що переказ - не є копіювання тексту. Допускається використання синонімів, власних висловлювань, які відповідають змісту твору.
Пишемо переказ
1.Прочитай текст твору.
2. Ознайомся із запропонованим учителем планом:
План
1. Давно-давно не було книжок.
2. Сторінки найдавніших книжок:
а) писали на всьому;
б) книжки були важкі.
3. Зручні й легкі книжки.
4. Рукописні книжки.
5. Книжка всюди поруч.
3. Попрацюй з пам'яткою, поданою вище.
4. На чернетці за планом запиши переказ прочитаного твору.
5. Перечитай написане, внеси зміни, доповнення (якщо вони у тебе є).
6. Ще раз уважно перечитай твір, виправ помилки,бо це впливатиме на загальну оцінку.
7. Відкрий робочий зошит. Запиши дату, вид роботи:
Тридцяте квітня
Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму
Історія книжки
8. Охайно перепиши свій переказ та перешли фото вчителю.
9. Не поспішай, роботи можна здати до наступного уроку
з мови ( понеділок 4 травня)
Бажаю вам усім успіху!
Пам'ятайте, що ви робите тільки перші кроки у написанні творів, тому не хвилюйтеся.
Все у нас з вами обов'язково буде гаразд!
04.05.2020
Тема. Звертання. Поширені й непоширені звертання.
Повторюємо вивчене
Слово вчителя
- На попередніх уроках ми вивчили з вами тему "Узагальнювальні слова при однорідних членах речення". При перевірці ваших робіт звернула увагу на те, що допускаються певні помилки під час підкреслення цих слів.
Давайте ще раз згадаємо основне про узагальнювальні слова:
1. Узагальнювальне слово пояснює однорідні члени речення, тобто об'єднує їх у одну певну групу. А це значить, що у реченні ці слова одне й те ж. Якщо узагальнювальне слово у реченні є додатком, то й однорідні члени речення при ньому теж будуть додатками. Це правило поширюється й на всі інші члени речення.
2. Узагальнювальне слово можна прибрати з речення, але воно не втратить свого наповнення.
3. Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то ми після нього ставимо двокрапку. Якщо узанальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то ми ставимо перед ним тире.
Відео на повторення
Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
- Сьогодні ми вивчимо з вами, що називають звертанням, які бувають звертання, у формі якого відмінку вони вживаються, які розділові знаки ставляться при звертаннях у реченнях.
Звертання може виражатися одним словом (непоширене) і групою слів (поширене).
У вимові перед звертанням паузи звичайно нема, є пауза тільки після нього, але на письмі звертання обов’язково виділяється з обох боків комами:
Світи нам, день, безсмертними огнями, шуміть, сади, роди зерно, земля!
(В.Сосюра.)На початку речення, залежно від інтонації, звертання може виділятися і знаком оклику – тоді наступне слово пишеться з великої букви:
О слово рідне! Ти стоїш на чаті предковічних пам’яток святині.
(П. Куліш.)
Звертання можуть складатися з кількох слів.
1. У звертаннях, що складаються з імені й по батькові, обидва слова мають закінчення кличного відмінка: Надіє Миколаївно, Володимире Івановичу.2. У звертаннях, що складаються з двох загальних назв, форму кличного відмінка мають обидва слова, але друге слово може набувати форми називного відмінка: добродію бригадире і добродію бригадир, пане лейтенанте і пане лейтенант.3. У звертаннях, що складаються із загальної назви та імені, обидва слова вживаються в кличному відмінку: пані Олено, друже Ярославе.4. У звертаннях, що складаються із загальної назви та прізвища, загальна назва вживається в кличному відмінку, а прізвище - в називному: добродійко Квітка, пане Іваничук.
Запам'ятайте! Звертання - це завжди тільки форма кличного відмінку.
Відео (пояснення нового матеріалу)
Матеріал у підручнику
1. Правило - с.167.
2. Усно - вправа 449.
Практична робота:
1. Усно опрацювати вправу 450.
2. Письмово - вправа 451.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило про звертання (с.167)
2. Письмово виконати вправу 455.
05.05.2020Тема. Вставні слова. Виділення їх на письмі комами.
1.Повторюємо вивчене
Для перевірки власних знань за темою "Звертання" перейдіть за посиланням до тесту:
https://learningapps.org/1954657
Якщо ви на якісь питання відповіли не правильно, повторіть ще раз правило та повправляйтесь у розборі вправ до цієї теми за підручником.
2. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
-У житті кожної людини, безперечно, є багато цілей, яких вона намагається досягти. І одна з них, по-перше, знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає оточення. Хочу, щоб на сьогоднішньому уроці ви працювали так, аби розквітло «дерево мудрості» від ваших знань. Коріння дерева – це місце нашої рідної мови, тож наситіть його.
- У моєму мовленні вжито слова, які цікавитимуть нас на сьогоднішньому уроці. Вони виділені в тексті. Перегляньте ще раз моє звертання до вас і визначте, чи існували б речення без цих слів? Чи можна їх вилучити, не порушуючи структури тексту? А чи була б наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною без таких слів?
Такі слова називають вставними.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося саме з такими словами, з'ясуємо, яку роль вони виконують у мовленні, як виділяються на письмі.
- Слова, про які ми з вами говоримо, називаються вставними. Із самої назви терміну «вставні слова» можна зрозуміти, що це слова, які можна вставити в речення або ні.
Правило
Отже, вставні слова - це слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного.
Так, вставні слова – це диво!
«Безперечно» і «правдиво»,
«Справді», «вибачте» і «отже»,
«Як відомо», кажуть «може» -
«Ваша честь» чи «Ваша ласка»,
Ви скажіть мені, «будь ласка»?
Чи «неправда», чи «мабуть»
Слів цих дивних не забудь.
- Залежно від змісту речення слова МОЖЕ, ПРАВДА, КАЖУТЬ, ВИДНО, ЗДАЄТЬСЯ, НА ЩАСТЯ та деякі інші можуть бути або не бути вставними словами. Щоб переконатися, що слово є вставним, спробуйте вилучити його з речення. Якщо при цьому речення не втратить первинного змісту, то слово є вставним.
1) Подаруйте квіти на щастя. –
На щастя, дощу сьогодні не було.
2) З берега видно далеко. –
Сьогодні, видно, буде сніг.
3) В народі кажуть: «Життя прожити – не поле перейти». –
За допомогою книжок, кажуть, ми поповнюємо свої знання.
- Запамятайте, що вставні слова не є членами речення. На письмі вставні слова виділяються комами.
Вставні слова поділяються на групи.
Вставні слова у реченні
часто так буває.
Упевненість, невпевненість
Вони виражають.
Звичайно, дійсно, безумовно,
Здається, мабуть, очевидно.
Вживайте їх, пишіть частіше,
Хай мова буде барвистіша.
На щастя, радість, на біду,
їх я ніяк не обійду.
По-моєму, по-твоєму —
Слова ці є у вас,
Як часто можна чути
Від кожного із нас.
Вам треба щось сказати,
Ні з чим щоб не змішати,
Порядок викладу думок
Повинні знати назубок.
По-перше, чи по-друге,
По-третє, чи нарешті,
Значить, таким чином —
Слова оці скажіть
І помилок у мовленні
Ніколи не робіть.
Не забудьте також
Ці чарівні слова:
Вибачте, будь ласка, —
У них є всі права.
Зверніть увагу, зрозумійте,
Вивчіть правила —
І дійте.
Слова вставні нам так потрібні,
У мові нашій необхідні.
Хоч членами речення
Вони не бувають,
Та ставлення до того,
Хто про щось говорить,
Завжди виражають.
Отож, виділяємо такі групи вставних слів за значенням:
1. Упевненість — звичайно, безперечно, безумовно, без сумніву, справді.
2. Невпевненість, припущення — очевидно, здається, може, мабуть, певно.
3. Різні почуття — на щастя, на радість, на жаль, на біду, шкода.
4. Джерело думки — по-моєму, кажуть.
5. Порядок викладу думок — по-перше, по-друге, по-третє, отже, наприклад
6. Ввічливість — вибачте, будь ласка, прошу вас.
Відеопояснення
Матеріал у підручнику:
1. Вправи 457, 458 - усний розбір.
2. Правило - с.169, 170.
Практична робота:
1.Усно - вправи 463, 466.
2. Письмово - вправа 465
Перевіримо себе
Усно дай відповіді на тестові питання
1. Своє ставлення до повідомлюваного мовець виражає за допомогою:
А однорідних членів речення;
Б вставних слів, словосполучень;
В звертань;
Г головних членів речення.
2. Вставні конструкції виділяються:
А комами;
Б лапками;
В дужками;
Г тире.
3. Позначте речення зі вставними конструкціями
А У таких болотах ішли дні, місяці і, нарешті, роки.
Б Маю я святе синівське право, з матір’ю побувати на самоті.
В Для нас у ріднім краї навіть солодкий та коханий.
4. Вставні слова «по-перше», «нарешті», «з одного боку», «отже», «власне
кажучи» виражають:
А впевненість
Б невпевненість
В порядок викладу думок
Г джерело повідомлення.
5. У якому реченні немає вставного слова? (Розділові знаки пропущено.)
А. Сьогодні, мабуть буде завірюха.
Б. Без сумніву весна колись переможе зиму.
В. Навіть могутні дуби застигли в мовчанні
Г. Погода на щастя видалася гарною.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило про вставні слова та їх групи за значенням (параграф 58)
2. Виконати письмово вправу 461.
07.05.2020 (2 уроки)
Тема. Контрольний твір-роздум
"Чому потрібно оберігати природу?"
Тема. Контрольний твір-роздум
"Чому потрібно оберігати природу?"
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо готуватися до написання твору-роздуму, удосконалювати вміння доречно і красиво висловлювати власні думки.
- А тема твору-роздуму буде така "Чому потрібно оберігати природу?»
Матеріал у підручнику - с.149, вправа 398.
Твір-роздум — це зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передано думки, міркування як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки.
Структура роздуму
Орієнтовний план | Опорні слова |
Вступ | |
Теза |
Я думаю. що...;
мені здається, що...;
я вважаю, що...
|
Аргументи |
Чому? Тому що...;
по-перше,...; по-друге,...
|
Докази |
Хочеться згадати твір...;
наведу приклад
з власного життя
|
Висновок |
Отже,...; підсумовуючи,
можна зазначити...
|
Твір має три основні частини: вступ(зачин), основна частина, висновки.
Основна частина твору — це безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що назва твору лейтмотивом проходить через увесь текст, логіка мислення учня повинна розвиватися від конкретної деталі до узагальнення або навпаки — від загального до конкретного.
Вступ і висновки можуть бути меншими за обсягом, але не можна скорочувати основну частину, бо тоді розкриття теми твору не буде достатнім.
Робота за твором
1. Прочитайте текст "Чому потрібно оберігати природу?" (вправа 398)
2. Визначте, про яку проблему йдеться в ньому.
3. Поміркуйте, чи потребує природа, на вашу думку, захисту і чому?
4. Спробуйте це висловити усно, об'єднавши висловлювання у зв'язну розповідь.
5. Запишіть складене власне висловлювання на чернетку.
6. Використовуйте опорні слова, подані вище.
7. Зверніть увагу на те, що у творі повинні бути висновки ваших роздумів.
8. Перепишіть твір-роздум у зошит.
Роботи перешліть до 11.05.2020р.
Для наснаги
Бажаю успіху!
12.05.2020
Тема. Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.
Матеріал від учителя
(відеоурок)
Матеріал у підручнику:
1. Вправа 470 - усно.
2. Правило - с. 174.
Практична робота:
1. Усно - вправи 471, 472.
2. Письмово - вправа 474.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило про складне речення.
2. Виконати письмово вправу 475.
14.05.2020
Тема. Семестрова контрольна робота.
Диктант.
Посилання: перейдіть на сторінку "Контрольні роботи для 5Б класу"
Тема. Семестрова контрольна робота.
Диктант.
Посилання: перейдіть на сторінку "Контрольні роботи для 5Б класу"
18.05.2020, 19.05.2020
Тема. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
Вступне слово вчителя
Прямою мовою називається точно передане
висловлювання певної особи.
Пряма мова супроводжується словами автора, з яких
стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була
висловлена.
Пряма мова вимовляється як розповідне,
питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання.
Слова автора
вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням
голосу.
Лінгвістична казка
День народження Прямої мови
День народження Прямої мови
Про
існування країни «Пунктуації» ви знаєте ще з початкових класів. Пригадайте, які
знаки населяють цю країну (кома, тире, двокрапка,?!).
І
сьогодні на вас цікава подорож у країну «Пунктуація», де нас чекають незнайомі
мешканці.
Жителі
країни «Пунктуація» були дуже дружніми та доброзичливими, тому любили ходити
один до одного в гості.
Одного разу сама правдива Пряма
мова запросила на свій день
народження друзів. Підійшли друзі до
паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже
кожен з гостей має свій характер!
Першою пішла Кома, тому що вона була найкращою
подругою!
Далі
протиснулося довге Тире.
Слова автора, як справжні джентльмени зайшли
останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:
«П», - а.
Тоді
вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова автора
відчинили двері й довелося їм сісти так:
А: «П».
З того часу друзі більше не сваряться, а
завжди так шикуються.
Приклади:
А: «П».
Недарма в народі кажуть: «Наука для людини – як сонце для життя».
А: «П?»
Тетянка запитала: «Сподобалась вам вистава?»
А: «П!»
Дмитрик промовив: «Осінь – найкраща пора року!»
«П», -
а. «У вигляді мови людині дано великий
дар», - сказав Олесь Гончар.
«П?» - а.
«Чого б я мала боятись?» - питала дівчинка.
«П!» - а.
«Любий сину України, я тобі
співаю!» - писав Микола Вороний.
Відеопояснення
Матеріал у підручнику:
1. Правило - с.179-180.
2.Усне опрацювання вправ 486, 487.
Практична робота:
1. Вправи 489, 492 - усно.
2. Вправа 488 - письмово.
Домашнє завдання: (здати після 19.05.2020)
1. Вивчити правило (параграф 63)
2. Виконати письмово вправу 493.
3. Практична робота
Складіть схеми речень із прямою мовою за зразком.
Зразок:
«Я чув про це»,— сказав він. "П", - а.
1. Сусід голосно вигукнув: «Зачиніть двері!»
2. «Вона завтра повернеться»,— підтвердив Микола.
3. «Подивись у вікно,— сказала вона,— та заспокойся».
4. «Куди ви так рано зібралися?» — запитала бабуся.
5. «Добродію,— запитав водій,— куди веде ця дорога?»
6. «Що ж ти стоїш?» — закричав він сердито.
21.05.2020 (2 уроки)
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Повторюємо вивчене
21.05.2020 (2 уроки)
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Повторюємо вивчене
- Що таке пряма мова?
- На що вказують слова автора?
- Яка мова непряма?
- На що вказує звертання?
- З якою інтонацією вимовляється пряма мова?
- З якою інтонацією вимовляються слова автора?
- Які слова можуть вказувати на слова автора?
Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним та цікавим співрозмовником, дізнаємося, як удосконалювати власне мовлення. До смаку усім сніданок
З привітанням «Добрий ранок!»
Щиро скажеш ти «Привіт!» -
усміхнеться цілий світ.
Слово «дякую», мій друже,
свідчить, що ти ґречний дуже.
«Вибачте» - магічне слово,-
скрасить ввічливу розмову.
Якщо дружиш ти з «будь ласка»,
То життя неначе казка.
«На добраніч!» у розмові
сни дарує кольорові.
Між людьми завжди в пошані
ті, хто ґречні і слухняні.
- Які слова ввічливості ви прочитали?
- Чому вчить цей вірш?
- Які правила ввічливих співрозмовників можемо назвати?
- Чи хотіли б ви бути цікавими співрозмовниками?
Пояснення нового матеріалу.
Словникова робота (записати визначення в зошити)
Діалог – передає розмову двох або кількох осіб.
Монолог – висловлювання однієї особи.
Полілог - це дискусія, бесіда трьох і більше учасників.
Репліка – слова кожного зі співрозмовників. Кожну репліку записуємо з нового рядка, перед реплікою ставимо тире. Якщо перед реплікою стоять слова автора, після них ставимо двокрапку.
Міміка - рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини
Жести – рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінюють його.
Інтонація – зміна основного тону, на початку кожної репліки інтонація підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією, дещо прискорено.
Розділові знаки при діалозі
1) Спостереження над мовним матеріалом: (вірш-діалог).
- Чом, татусю, усюди барвисті листки?
- Це їх осінь скупала у райдужнім морі.
- А чого так задумався берег ріки?
- Це він, мабуть, пригадує пісню в мінорі.
- Звідкіля пелена на ранкових лугах?
- То зима вже фату приміряє до шлюбу.
- Хто це пухом засипав подвір’я і дах?
- То збирає мороз білі клапті на шубу…
(Олег Герман)
Завдання:
1) Прочитати вірш-діалог, дотримуючись інтонації.
2) З’ясуйте, хто бере участь у діалозі.
3) Що таке діалог?
4) Переглянути текст, чи правильно поставлені розділові знаки?
Прокоментувати.
5) Нам відомо, що діалог відбувається за певної ситуації. Яку ситуацію ви можете собі уявити, прочитавши цей діалог?
6)Ситуація спілкування
- Де?
- З ким?
- Навіщо?
Звернімо увагу на ще дуже важливу умову для створення діалогу. Це правила ведення діалогу.
Основні правила ведення діалогу
· Бути завжди ввічливими, привітними, доброзичливими у спілкуванні.
· Не перебивати співрозмовника.
· Говорити чітко, конкретно, правильно.
· Слухати зацікавлено.
Не завдавати людям прикрощів словом.
· Чемно пояснити причину прохання чи відмови.
Стежити за культурою мовлення.
Відеопояснення
Матеріал у підручнику:
1. Правило на с.183.
2. Вправи для опрацювання в параграфі 64.
Домашнє завдання:
1. Вивчити правило.
2. Письмово виконати вправу 499.
3. Складіть і допишіть пропущені репліки:
Велика любов
- Бабусенько, ти у мене найкраща!
- …….
- Ти такі смачненькі пиріжки печеш!
- …….
- Ти й картопельку садиш, і їстоньки вариш, і порядок наводиш. Ти у мене молодець.
- ……….
- Дякую, бабусю! Я тебе так сильно люблю, як ....
- ……….
25.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Синтаксис і пунктуація.
Матеріал у підручнику:
1. Парараф 65, вправи для усного опрацювання 501-506.
2. Тестові питання для перевірки знань на с.187-188.
Домашнє завдання:
Відповісти на питання тесту на с.187-188.
26.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Лексикологія.
Увага! Ми переходимо до повторення вивченого за рік. Всі запропоновані вчителем завдання виконуються учнями індивідуально та усно, можливо вибірково. Пересилати роботи не потрібно.
Матеріал у підручнику:
1. Правила для повторення - параграфи 8-14.
2. Тести на повторення - с.51-52.
3. Вправи для опрацювання - 507-519.
28.05.2020
Тема1. Повторення вивченого з розділу "Будова слова й орфографія"
Матеріал у підручнику
1. Правила для повторення - параграфи 17-22.
2. Тести для перевірки - с.74-75.
3. Вправи для опрацювання - 514-519.
Тема2. Повторення вивченого з теми "Фонетика.Графіка. Орфоепія. Орфографія"
Матеріал у підручнику
1. Правила для повторення - параграфи 25-44.
2. Тести для перевірки - с.133-134.
3. Вправи для опрацювання - 521-527.
Увага! Нагадую, що запропоновані завдання є рекомендованими, тому виконуються усно і вибірково. Пересилати вчителю письмові роботи не потрібно.
25.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Синтаксис і пунктуація.
Матеріал у підручнику:
1. Парараф 65, вправи для усного опрацювання 501-506.
2. Тестові питання для перевірки знань на с.187-188.
Домашнє завдання:
Відповісти на питання тесту на с.187-188.
26.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Лексикологія.
Увага! Ми переходимо до повторення вивченого за рік. Всі запропоновані вчителем завдання виконуються учнями індивідуально та усно, можливо вибірково. Пересилати роботи не потрібно.
Матеріал у підручнику:
1. Правила для повторення - параграфи 8-14.
2. Тести на повторення - с.51-52.
3. Вправи для опрацювання - 507-519.
28.05.2020
Тема1. Повторення вивченого з розділу "Будова слова й орфографія"
Матеріал у підручнику
1. Правила для повторення - параграфи 17-22.
2. Тести для перевірки - с.74-75.
3. Вправи для опрацювання - 514-519.
Тема2. Повторення вивченого з теми "Фонетика.Графіка. Орфоепія. Орфографія"
Матеріал у підручнику
1. Правила для повторення - параграфи 25-44.
2. Тести для перевірки - с.133-134.
3. Вправи для опрацювання - 521-527.
Увага! Нагадую, що запропоновані завдання є рекомендованими, тому виконуються усно і вибірково. Пересилати вчителю письмові роботи не потрібно.
Вітаю всіх із закінченням навчального року та бажаю теплих, веселих і цікавих канікул!
Двадцять пяте березня
ОтветитьУдалитьТестови питаня
1)Реченя - це коли слово состоится іс несколькомі речінь.
2)Прикметнык - це член реченя на питаня.
3)а)
4)в)
Воістінов Герман
Удалить